Totalt antal besökare sedan 2007-10-09:
Antal besökare idag:
Antal besökare denna månad:

Pysselstaffetten



Då var det min tur i Pysselstafetten och jag tar över efter Krusgårdsjäntan som visade sitt söta vårträd igår.

Mitt bidrag är dekorerade ägg med tillhörande äggkartong och några ägghattar.

 
Ta några ägg och töm dom på innehållet, skölj rent med vatten. Blanda till gips enl förpackningen och häll det i ägget. Jag har använt alabastergips från Panduro. När de stelnat så är det bara att skala ägget.

Dom färdiga gipsäggen.

Ta sen en bit tissuepaper där du stämplar valfritt motiv. Jag har använt en fransk vintagestämpel som jag fick häromdagen av min vän Ciza som äger stämpelföretaget Pysseldags. Jag har använt en vattenfast stämpeldyna som heter Archival Ink i färgen Jet black.
Klipp ut motivet.

Pensla på Mod Podge på ägget och lägg på motivet.
Mod Podge finns att köpa färdigt men är även enkelt att blanda till själv.



Släta ut motivet med penseln så gott det går och lägg på ett lager Mod Podge över motivet. Låt torka.

Till detta har jag dekorerat en äggkartong.

Tog en bit papper och klippte till den i passande storlek. Med en stencil, en svamp och stämpelfärg skapade jag ett eget mönster. Men det finns ju massor med fina mönstrade papper att använda.

Limma fast pappret på äggkartongen och här har jag använt samma stämpel som till äggen för att göra en etikett till locket.

Ägghattar

Nu över till ägghatten. Rita av en liten tallrik på ett lite kraftigare papper. Klipp enl bilden.

Jag färgade in det på samma sätt som med mönsterpappret till äggkartongen.
Vik sen pappret som en kon och limma ihop den.

Stoppade ner en liten fjäder i toppen. Klippte ut en näbb och ögon av svart papper och limmade fast dom.

Här har jag lagt äggen i ett litet fågelbo som jag gjorde av kvistar. En fin dekoration till påsk.

Så påskgräs i tomma äggskal eller sätt dit en liten vårblomma. En perfekt gåva.

Hattarna ska få komma fram till påskfrukosten.

Hoppas nu att ni fick lite inspiration:)

Jag lämnar med varm hand över till Susannes blogg som tar över imorgon.

Kram

-DEKORATIONER | |
#1 - - Anonym:

Vad fint och pyssligt! Inte alls det pyssel jag ägnar mig åt annars men panduro ska besökas idag så lite alabastergips får kanske också följa med hem. Jättefina och vilken bra beskrivning!

// Sandra

#2 - - Stina / Sagolikt Pyssel:

Du är ju så galet bra! :-)

Det är ju minst tre pyssel i ett liksom. Svårt att inte bli inspirerad. Även om jag själv inte har kommit på Varför man ska dekorera äggkartonger. Haha!!

Kram!!!

#3 - - hennihenni:

Jag fastnade direkt för mod podge "receptet" - älskar att använda vad jag har hemma och ogillar starkt att måsta köpa specialprylar... Söta ägghattar också! :)

#4 - - Malin:

Jag fullkomligt älskar de där ägghattarna!! Det kommer garanterat att bli ett pyssel som ska göras på fritids på min skola !!Håll utkik in dit och se vår tolkning under påsklovet :)) !



Tack för super bra tutorial!

#5 - - Linda:

Superfina grejer! Kul att du gjorde eget mönster på pappret med, det har jag aldrig gjort. Tack för bra tips!

#6 - - Ciza:

Wow Tesa!

Det blev sååå fräckt! En stil som är så läcker.

Och tack för tips på gips och modge podge. Nu måste jag se till att köpa för att prova att göra egna ägg.

Du är underbar!

Kram

#7 - - Kalle:

Grymt snyggt!

#8 - - Helen:

Vad fina!

#9 - - VeronikaP:

Wow, vad läckert!

#10 - - Malin Z:

Jättefint! Trälim fungerar också :-)



Må gott!

Kram Malin

#11 - - susanne Johansson:

Wow! Helt i min still. Detta måste bara testas.

En liten fråga angående ditt recept på Mod podge fungerar det som ett lacklim?

Susanne

#12 - - Pia:

Väldans fint pyssel! Jag uppskattar dessutom att du mönstrade papiret själv. Det är inte helt vanligt, vad jag förstår. Läckra ägghattar :) /Pia

#13 - - Henrietta:

Så fint! Det var ett bra påskpyssel!

//Henrietta

#14 - - Theresia:

Måste testa detta! Tack för tipset.

Ha en trevlig kväll Theresia

#15 - - Zima:

Men åååh va mycket fin påskinspiration du bjuder på! Ägghattarna är ju bara sååå söta och häftiga! :D Och att göra egna ägg på det där viset är ju himla smart! Tack för tipsen och den fina beskrivningen!

/Maria