Totalt antal besökare sedan 2007-10-09:
Antal besökare idag:
Antal besökare denna månad:

Love is like the wind +Tutorial

Idag blir det ett inlägg med måååånga bilder.
Jag tänkte visa er hur jag gjort denna mixed media tavla med en klänning.
************
Today there will be a post with maaaaany images.
I`m going to show you how I made this mixed media painting with a dress.

 

Till själva klänningen har jag använt en plastform som min dotter fick när hon köpte en barbiedocka med tillhörande kläder. Har du någon gammal docka i gömmorna kan du ju använda den också. Jag klädde in formen i plastfolie. Sen fäste jag en gasbinda med soft gloss gel ovanpå formen och lät det torka.
************
For the dress I used a plastic mold that my daughter got when she bought a Barbie doll with different outfits. Do you have any old doll in your stash, you can of course use it also. I covered the form in plastic wrap. Then I attached a gauze bandage with Soft Gloss gel on top of the mold and let it dry.

Fäste spets från Martha S över bysten. Jag använde soft gloss gel även till detta.
************
Attached lace from Martha S over the bust. I used Soft Gloss gel for this.

Fortsatte att "klä" på formen med spets och sen använde jag ostduk längst ner på formen. Lager på lager så att det blir en volangklänning.
************
Continued to "dress" the shape with lace and then I used cheese cloth at the bottom of the mold. Layer upon layer so that it becomes a ruffled dress.

När allt torkat så målade jag allt med vit Gesso.
************
After all dried, I painted everything with white gesso.

Tog fram Color Bloom mist i färgen Glistening waves och sprayade över klänningen.
Låt torka ordentligt.
************
I used Color Bloom mist in the color Glistening waves and sprayed over the dress.
Allow to dry thoroughly.

Ett till lager med spray. Klippte sen rent klänningen och avlägsnade formen.
*************
Another coat of mist. Then I Cut the dress clean and removed the mold.

Nu till tavlan. Jag har använt Tissue Wrap från Tim Holtz som fästes med soft gloss gel. Skrynklade till pappret lite här och var.
*************
Now on to the board. I have used the Tissue Wrap from Tim Holtz which is fastened with Soft Gloss gel. Crumpled the paper here and there.

Ett lager vit Gesso.
*************
A layer with white Gesso.

Mistade pappret.
************
Mist on the paper.

På kanterna drog jag med en fluid chalk ink i färgen Tin Can från Prima.
************
Chalk the edges with fluid chalk ink "Tin Can" from Prima.

Med Gesso färgade jag in mitten på tavlan.
*************
I used white Gesso in the middle of the painting.

På de upphöjda partierna drog jag med en fluid chalk ink i färgen Knotted Wood från Prima.
***********
I used fluid chalk ink in the color Knotted Wood on the raised portions.

Gick ut i skogen och hittade en liten gren som jag målade med Gesso och limmade fast på tavlan.
**************
I went out in the woods and found a small branch that I painted with gesso and glued on the board.

Med metalltråd från Alu Deco fäste jag klänningen i grenen. Hittade en bit metallplåt här hemma som jag klippte till ett hjärta och målade det med gesso och fäste i klänningen med likadan metalltråd.
**************
With metal wire from Alu Deco I attached the dress to the branch. Found a piece of sheet metal at home which I cut into a heart and painted it with gesso and attached it with the same wire.

Ordstickers från gömmorna.
*************
Word stickers from my stash.

 

Jag har använt art sugar, och glass glitter runt klänningen.
************
I used art sugar and glass glitter around the dress.

Här är en lite mörkare bild där glittret kan anas bättre.
*************
Here is a little darker picture where the glitter can be discerned better.

 

Inspirationen fann jag hos den fantastiska Christy Tomlinsson.
************
Inspired by the amazing Christy Tomlinsson.

Material/Supplies:
Martha Stewart Crafts - Doily Lace Specialty Ribbon 110-4803
Martha Stewart Crafts - Brush set PL32244
Martha Stewart Crafts - Gesso 32344
Alu Deco - Jewelry Kit 3901-001
Prima -Soft Gloss Gel 961435
Prima - Color Bloom Glistening Waves 573942
Prima - Clear stamp Epiphany 575830
Prima - Fluid Chalk Ink Tin Can 891152
Prima - Fluid Chalk Ink Knotted Wood 891251
Prima - Art Sugar White 961800
Prima - Glass Glitter Pearl 961633
Tim Holtz - Tissue wrap annan variant TH93181
Artemio - Mini Glue Gun VIMGG
Artemio - Refill Till Mini Glue Gun VIMGGR

 

Gjord för Hobbyworld

************

Made for Hobbyworld

 

 
-DEKORATIONER, -SKAPAT, HOBBYWORLD, MIXED MEDIA | |
#1 - - Onkis:

Wow, vilken underbar tavla du har gjort, riktigt imponerad av ditt jobb.
Trevlig helg!

Svar: Tusen tack! Den var riktigt rolig att göra, älskar att kladda ;) Kram Tesa
Therese